Egy friss kutatásból kiderült: így nyaralnak a magyarok és a Balaton továbbra is verhetetlen

2025.08.05. 14:36 KultúrZone
Shutterstock
Shutterstock

Neked mi a kedvenc magyar úti célod?

Strandolással, városnézéssel, valamint gyógyfürdőzéssel és wellnessezéssel töltik legszívesebben belföldi nyaralásukat a magyarok – derül ki a Csodásmagyarország.hu legfrissebb online felméréséből. A döntő többség a Balatonnál kapcsolódik ki, a második legkedveltebb vízparti helyszín a Tisza-tó, ezt követi a Hévízi-tó. A megkérdezettek közel fele közösségimédia-oldalakról és online cikkekből inspirálódik, amikor hazai úti célt választ, míg a magyarok több mint egyötöde ismerősök ajánlásaira hagyatkozik.

A magyarok közel egyharmada vízközeli élményeket keres a nyári pihenés során, mutat rá a Csodásmagyarország.hu 2198 fő részvételével, 2025 júliusában készült online kutatása. A válaszadók 17 százaléka strandolással, 13 százaléka pedig gyógyfürdőkben és wellness létesítményekben tölti szívesen a szabadságát. Ugyanakkor sokan az aktív kikapcsolódást részesítik előnyben: 16 százalékuk a városnézés, 11 százalékuk a túrázás mellett dönt. Minden tizedik ember kulturális látnivalók – például várak, kastélyok és múzeumok – felkeresését tartja vonzónak, és ugyanennyien keresik a nyugalmat parkokban, arborétumokban vagy állatkertekben tett sétákkal. 

A túrázás iránti nyitottság főként a 18–29, illetve a 30–45 éves korosztályban jellemző az átlagnál magasabb arányban. A legfiatalabb válaszadók a fesztiválokat és különféle rendezvényeket is szívesebben látogatják. A 46–65 évesek körében nem mutatkozik jelentős eltérés az összesített adatokhoz képest, azonban a 65 év felettiek már más nyaralási szokásokat követnek. Számukra a gyógyfürdőzés bizonyult a legvonzóbb tevékenységnek, erre az opcióra a 65 év felettiek 20 százaléka voksolt. Ezt követik a természetközeli séták, amelyet 15 százalékuk jelölt meg válaszként, majd a városlátogatás 14 százalékkal, valamint a történelmi épületek – kastélyok, várak – felfedezése, amelyre 11 százalékuk szavazott. A strandolás csupán az ötödik legkedveltebb programkategória körükben. Ugyanakkor a zarándokhelyek iránt nagyobb érdeklődést mutatnak az átlagnál. 

A Balaton továbbra is verhetetlen 

Arra a kérdésre, hogy melyik hazai tónál nyaralnak a legszívesebben, a válaszadók közel kétharmada (65 százalék) a Balatont jelölte meg első helyen. A Tisza-tó 13 százalékkal a második, míg a Hévízi-tó 9 százalékkal a harmadik lett a legkedveltebb hazai tavak listáján. A rangsor negyedik helyére a Velencei-tó, ötödikre pedig a Fertő tó került. 

A korosztályi bontásban hasonló tendencia figyelhető meg: minden csoportban a Balaton áll az élen, és a második helyet jellemzően a Tisza-tó foglalja el. Kivételt jelentenek a 65 év felettiek, akik körében a Hévízi-tó élvez nagyobb népszerűséget, amelyre közel 33 százalékuk szavazott. A 30–45 évesek esetében a Velencei-tó megelőzi a Hévízit, míg a legfiatalabb, 18–29 éves válaszadók listájára az Orfűi-tó is felkerült, kiszorítva ezzel a Fertő tavat az első öt helyről. Ugyanez a sorrend érvényesül a 46–65 éveseknél is, ahol az Orfűi-tó szintén a Fertő tó elé került a rangsorban. 

A magyarok közel fele online keres inspirációt a nyaraláshoz 

A kutatás alapján a belföldi úti cél kiválasztásánál a közösségimédia-felületek jelentős inspirációs forrásként szolgálnak a válaszadók 26 százaléka számára, míg 23 százalékuk online cikkek alapján dönt. Hasonló arányban, 22 százalékban említették az ismerősök ajánlásait is. A megkérdezettek 9 százalékát podcastek és utazási műsorok ösztönzik, míg 6 százalék könyvekből, magazinokból merít ötleteket. A Tourinform irodák szolgáltatásait 4 százalék veszi igénybe. Filmek és sorozatok alapján 3 százalék választ úti célt, ugyanennyien fordulnak utazási irodákhoz is. Az utazási kiállítások, valamint rádióműsorok és szpotok 2-2 százalékban játszanak szerepet a döntésben. 

Korosztályi bontásban az arányok hasonló képet mutatnak, ugyanakkor a 65 év felettieknél különösen hangsúlyos a személyes ajánlások szerepe: 26 százalékuk ezekre támaszkodva választ úti célt. Ezt követik a közösségi oldalak (18 százalék), majd az online tartalmak (13 százalék), illetve a könyvek és magazinok (9 százalék). A legfiatalabb korcsoportban a közösségimédia-platformok jelentősége az átlagnál jóval magasabb: ezt 32 százalék jelölte meg mint inspirációs forrást. A 30–45 évesek is erősen támaszkodnak ezekre a csatornákra, ugyanis ebben a korcsoportban 28 százalékuk szavazott erre a lehetőségre.