Fruzsi Fekete – TREAT kollekció – az ékszer, ami visszavezet önmagunkhoz

2025.11.14. 20:54 KultúrZone
Fotó: Gaál Dániel
Fotó: Gaál Dániel

A kortárs magyar ékszertervezés egyik legérzékenyebb alkotója, Fekete Fruzsi, október végén mutatta be legújabb kollekcióját, a TREAT-et. A név – „bánj jól magaddal” – nemcsak üzenet, hanem szemlélet: az önjutalmazás, a megállás és az alkotói őszinteség gesztusa. A kollekció darabjai egyszerre hordozzák a gyógyulás folyamatát és a szabadságra találás pillanatát – a felszabaduló energia kézzelfogható, ezüstbe öntött formáit.

A TREAT kollekció az önszeretet, az öngondoskodás és az alkotói felszabadulás története. Fekete Fruzsi ékszertervező a megfelelési kényszerből a belső egyensúlyhoz vezető útját formálta ékszerré. A kollekció megszületéséről és a mentális egészség fókuszáról az elle.hu beszélgetett vele.

A megfelelés után vissza a gyökerekhez

„A tavalyi évben egy komolyabb mélypontra érkeztem szakmailag” – meséli Fekete Fruzsi. A folyamatos megfelelési igény, az állandó összehasonlítás és a közösségi média sokszor hamisan csillogó világa elvette tőle azt, amiért eredetileg alkotni kezdett.

„A figyelmem egyre nagyobb mértékben a külső sikerek méricskélése és a másokkal való összehasonlítás felé fordult. Ezzel párhuzamosan egyre távolodtam attól, amit eredetileg az alkotás jelentett számomra.”

Amikor felismerte, hogy a külső elvárások felőrölték az örömöt, újratervezte a folyamatot:

„Ugyanazt az élményt kerestem, amit gyerekkoromban: amikor nem volt tétje semminek, csak a színek, a formák, a mozdulat öröme számított.”

A gyöngyfűzéshez való visszatérés gyermeki, intuitív alkotásélménye lett az új korszak kiindulópontja. A TREAT ebből az újrakezdésből született: apró, ismétlődő mozdulatokból, amelyek lassan újra felépítették a hitet az alkotás örömében.

Az ösztön és a tudat párbeszéde

A TREAT a korábbi kollekciók organikus folytatása, mégis új hang:

A TREAT esetében még mozgalmasabb ékszerek születtek. Számomra ez az érzés olyan, mintha egy dobozból feszíteném szét a falakat – egy robbanás, egy tűzijáték, amely felszabadít.

Fruzsi szerint az alkotás egyszerre ösztönös és tudatos folyamat:

„Van egy elvontabb része, a bennem megjelenő érzés, érzések, amiket át szeretnék adni, aztán jön a tudatos rész: súly, viselhetőség, arányok, az, hogy a koncepció kis méretben és nagyobb, statement darabokban is működjön.”

A kollekció így a robbanás és a fegyelem találkozása – dinamikus formák, mögöttük pontos szerkesztés.

A legnagyobb jutalom azonban az alkotó számára az, amikor az öröm visszatükröződik a viselőkön:

„Látni a vidámságot, örömet, amikor a vásárlók felpróbálják a darabokat, egy olyan érzés, ami újra és újra a legcsodálatosabb élmény számomra.”

Önjutalmazás, feltételek nélkül

A méhviasz és a viaszveszejtéses eljárás nemcsak technika, hanem metafora: az anyag megőrzi az alkotó minden rezdülését:

„Minden mozdulat, minden rezdülés benne marad. Ezek a tárgyak a lelkiállapot lenyomatai.”

A TREAT szó magában hordozza a kollekció üzenetét: bánj jól magaddal:

A jutalmazás nagyon fontos, de nem kellenek hozzá nagy tettek, cselekedetek. Azt a gondolatot, hogy ‘megérdemlek’ valamit, nem kell kondíciókhoz kötnünk.

Az ékszerek így az önmagunkkal való törődés apró, mindennapi gesztusai: tárgyiasult emlékeztetők arra, hogy figyelmet érdemlünk teljesítmény nélkül is.

Viselhető gondolatok

„Azt szeretném, hogy aki viseli ezeket az ékszereket, ne kételkedjen magában” – mondja Fruzsi. A TREAT nem divatcikk, hanem „viselhető gondolat”: egyszeri formák, amelyek energiát közvetítenek:

„Hiszek benne, hogy ezeknek a tárgyaknak energiája van, és amit beleteszek, az jut át a viselőhöz is.”

A kollekció finom, mégis határozott üzenete, hogy a gyógyulás útja nem látványos, hanem csendes folyamat:

„Nem akkor leszek jó tervező, ha állandóan, erőn felül dolgozom és teljesítek – hanem akkor, ha visszatalálok ahhoz az örömhöz, amiért elkezdtem, és ez az ékszerekben is érezhető.”