Bakonyi Alexa színésznő az Egykutya című film megszületéséről mesélt

2025.10.15. 15:39 KultúrZone
Fotó: Varsics Péter
Fotó: Varsics Péter

Bakonyi Alexa színész, alkotó és a Popup Színház megálmodója az ELLE magazinnak mesélt arról, hogyan vezetett az útja a gyerekszínészettől a közösségi színházig, majd az Egykutya című filmig.

A beszélgetésből kirajzolódik egy életút, amelyben a színház nem csupán hivatás, hanem kapcsolat – emberek, helyzetek és világok között.
Ahogy Bakonyi Alexa fogalmaz: „Számomra ez a legfontosabb: hidat építeni a világok között.”

A Popup és az Egykutya projektjeiben egyszerre van jelen a művészi kísérletezés, a mentális érzékenység és az a hit, hogy a színház mindenütt ott lehet, ahol emberi figyelem van.

Az Egykutya filmet 2025 tavaszán mutatták be, és a miskolci CineFest közönségdíját is elnyerte – a produkció az ACG reklámügynökséggel közösen jött létre.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Egykutya – a film (@egykutyafilm)

Az út kezdete – ovitól az undergroundig

„A legendárium szerint kétévesen, Demi Moore egyik filmjét látva kijelentettem, sztriptíztáncosnő leszek – aztán a visszajelzések alapján finomítottam világsztárra.”

– meséli nevetve. Már gyerekként „művésznőztek” vele az óvodában, zenei osztályba járt, szavalt, zongorázott, táncolt, és gyerekszínészként is szerepelt.

Aztán jöttek a gellerek, amik megrajzolják a valóságot.

Fiatalon az éjszakai életben találta magát, ahol – ahogy mondja – „félig az underground farkasai közt nevelkedtem”, de innen hozta „az anyanyelvi networkinget is: a gyors interakciót és a nyitottságot”.

A művészetben több szerepben is kipróbálta magát:

„Mindig is több oldalán mozogtam a művészetnek: alkotóként, közvetítőként és menedzserként is.”

Bungee jumping a színpadon – a színházi kezdetek

A színházhoz 2013-ban tért vissza, méghozzá a Bárka Színházban folytatta pályafutását:

„Bungee jumping volt megtanulni nyilvánosan rossznak lenni.”

Később az SZFE-re is felvették, és játszott „pincétől showszínpadig, altert és musicalt.” Már ekkor érezte, hogy saját közeget kell teremtenie:

Nem vagyok versenyló alkat, nem akarom mindenáron megmutatni magam, fontosabb, hogy biztonságban lehessek.

Fotó: Varsics Péter

„Vigyük inkább mi az emberekhez a színházat” – a Popup születése

Ebből a felismerésből nőtt ki a Popup gondolata:

„Vigyük inkább mi az emberekhez a színházat – ki a szokásos terekből! És így tettem le a Popup alapköveit.”

A Popup előadások múzeumokban, techno bulikban vagy vacsorák mellett zajlanak:

Az emberek éhesek voltak a váratlan interakcióra, bárhonnan is jöttek. Gyorsan egyértelművé vált, hogy ez jó irány, van rá igény. Engem meg nagyon töltött.

A formátum első nagy sikere az Így viszik át volt, amelyet 2017-ben mutattak be, majd erre épült az Egykutya:

„Három éve ment ekkor teltházzal az Így viszik át, erre alapozva vettem egy nagy levegőt, és felkértem a mostani gárdát egy saját verzió létrehozásához.”

Az előadást hat próbából, rendező nélkül hozták létre:

„Nem volt egy felsőbb felelős, csak egymásra számíthattunk. És ezt az energiát a nézők is érzik.”

„Nem volt egy felsőbb felelős, csak egymásra számíthattunk” – az Egykutya születése

A filmváltozat megszületéséről így beszél: „Három év alatt a darab mindent magába szívott, amit lehetett – és vászonra kérte magát.”

A rendező Deák Kristóf volt, Alexa pedig kreatív producerként kísérte végig a munkát:

Így őriztük meg a Popup szellemiségét.

Az ACG reklámügynökséggel való együttműködés tudatos döntés volt:

„Itt találkozik leginkább üzlet és kreativitás, ami a Popup eszmeiség sajátja.”

Mentálhigiéné és alkotás – „Fontos, hogy a művészi folyamatokhoz mentálhigiénés szemlélet társuljon”

Ma már a mentálhigiéné felé is fordul:

„Fontos, hogy a művészi folyamatokhoz mentálhigiénés szemlélet társuljon, hogy ne (újra)traumatizáljanak, hanem oldjanak.”

A cél változatlan:

A létrehozó állapota lenyomatot hagy a nézőben, ezért is fontos a mentális állapota.

Bakonyi Alexa története annak bizonyítéka, hogy a színház akkor is működik, ha elhagyja a színpadot – ha hidat épít emberek és világok között.