„Tenni akarunk, de nem tudjuk hogyan…” – ez a diákok véleménye a klímaváltozásról

2025.07.02. 14:45 KultúrZone

Egy fontos ügy, amiről nem beszélünk eleget.

A fiatalok háromnegyede úgy érzi, nem jut elég ismerethez a klímaváltozásról! – derül ki a Fenntarthatósági Témahét és az UNICEF Magyarország közös kutatásából. Több mint hatezer diák bevonásával készült el az a felmérés, amely a klímaváltozással kapcsolatos ismereteiket, érzéseiket és cselekvési attitűdjüket térképezte fel a diákok körében. Az eredmények megerősítették: tudás nélkül nincs lehetőség valódi változásra.  

Szorongás is jelentkezhet

A kutatás alapján egyértelműen látható: a magyar fiatalok nem közömbösek a klímaváltozás iránt – érzik, hogy az ő jövőjük a tét. A „tenni akarunk, de nem tudjuk, hogyan” érzése azonban túl gyakran fordul át tehetetlenségbe, szorongásba. A hiteles, életkorukra szabott tudás nemcsak eligazodást nyújt a komplex összefüggésekben, hanem megerősíti a fiatalokat abban is, hogy van lehetőségük a cselekvésre. Ezért kulcsfontosságú, hogy a klímaváltozásról szóló oktatási programok és a fiatalokat bevonó kezdeményezések minél szélesebb körben eljussanak a diákokhoz, hogy egy tájékozottabb és cselekvőképesebb generáció nőjön fel – egy olyan generáció, amely már nemcsak érzi, hogy a jövője a tét, hanem tudja is, hogyan tehet érte.
Az iskolai oktatás szerepe, az elmúlt évek pozitív törekvései ellenére még mindig korlátozott. Jelzésértékű, hogy bár a válaszadó diákok több mint fele (56%) legalább havonta egyszer
foglalkozik környezeti problémákkal az iskolában, 44 százalékuk ennél ritkábban – vagy egyáltalán nem – találkozik ilyen témákkal a tanórai kereteken belül. A diákok mindössze egynegyede érzi úgy, hogy kellően tájékozott  

Nem véletlen, hogy a Fenntarthatósági Témahét szervezői és az UNICEF Magyarország közösen indították el legújabb kutatásukat: mindkét szervezet olyan hiánypótló, fiatalokat megszólító programokat működtet, amelyek nélkülözhetetlenségét a friss adatok is alátámasztják.  

A Fenntarthatósági Témahét idén már a 10. jubileumi alkalommal került megrendezésre, közel kétezer iskola 420 ezer diákjának aktív részvételével. A Témahét célja a fenntarthatóság komplexitásának bemutatása, a diákok szemléletformálása egy cselekvő program keretében. A diákok a Témahét keretében 

  • tanórai és projektmunkák segítségével dolgozzák fel a kiemelt témákat, 
  • több fordulós tudásversenyeken méretik meg magukat négy korosztályban, 
  • izgalmas összművészeti pályázatokon vehetnek részt, 

Az elmúlt évek szemléletformálási anyagai a Témahét honlapján elérhetők. 

Csatlakozz te is!

Az UNICEF minden évben megrendezi gyermekeknek és fiataloknak szóló klímakonferenciáját, amelyen idén már 1500 diák vett részt, főként vidéki iskolákból. A résztvevők interaktív szakértői beszélgetéseken és workshopokon keresztül tapasztalhatták meg, milyen konkrét lépéseket tehetnek már ma a saját életükben egy fenntarthatóbb jövőért. Az eddigi konferenciák előadásai, beszélgetései elérhetők a szervezet weboldalán. Az UNICEF Magyarország folyamatosan várja a csatlakozó fiatalokat KlímaHősök programjához. 

Emellett a “KlímaHősök” online platformja számos további lehetőséget kínál a fiataloknak tudásuk bővítésre otthon, vagy iskolai keretek között. A platformon klímaleckék, kvízek és kihívások találhatóak 10, fiatalokat érdeklő témában. (pl. Étkezés, Szabadidő, Fenntartható divat, stb.) 

„A kutatás eredményei megerősítik a mindennapokban is észlelt tapasztalatainkat. A klímaválság pszichés terhe rendkívül erősen jelen van a magyar gyerekek és fiatalok életében. Ami újdonságként ható eredmény a kutatásból, az a gyerekek tehetetlensége a jelenség kapcsán. Érzik, hogy az ő jövőjük a tét, szeretnének is tenni érte, de eszköztelennek érzik magukat.  A klímaváltozásról való gondolkodás szorosan összefügg a cselekvési szándékkal, hajlandósággal – és éppen ezért különösen fontos, hogy a fiatalok ne csak a problémát lássák, hanem a megoldás részének is érezzék magukat. A KlímaHősök programunk alapvető célja, az edukáción túl, hogy a fiatalokat be is vonja, lehetőséget adjon nekik, hogy kérdezzenek, elmondják véleményüket megismerjék cselekvési lehetőségeiket a hétköznapokban, együttműködéseket kezdeményezzenek cégek vezetőivel, állami döntéshozókkal és legfőképp egymással” – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Megvan a motiváció arra, hogy aktívabbak legyünk

A kutatás egyik fontos megállapítása, hogy a Fenntarthatósági Témahéten részt vett, tehát a témában tájékozottabb diákok tudatosabbnak és tettre készebbnek érzik magukat. Bár a szorongás körükben is megjelenik, nagyobb arányban hisznek abban, hogy a tudás birtokában lehet változást elérni, amiért készek egyéni felelősséget is vállalni. Ez is alátámasztja, hogy a hiteles, diákoknak szóló edukációs programoknak kulcsszerepük van abban, hogy a fiatalok megértsék mi történik körülöttük és mit tehetnek egyéni szinten, amivel szorongásukat is enyhíteni tudják. A tapasztalatok szerint minél tájékozottabb egy fiatal, annál inkább készen áll a cselekvésre – ez pedig fontos üzenet a döntéshozók felé is: elengedhetetlen, hogy a kevésbé informált gyerekekhez is eljussanak ezek az ismeretek, különösen a kistelepüléseken, hátrányosabb helyzetű térségekben vagy olyan iskolákban, ahol ez a téma még kevéssé jelenik meg.  

A válaszadó diákok közel harmada nyitott lenne az aktivizmusra és szívesen csatlakozna környezetvédő csoporthoz, ha lenne rá lehetősége – ami a magyar fiatalok alacsony fokú civil aktivitását tekintve kifejezetten soknak is mondható. Ez jól mutatja, hogy a fiatalokban ott van a tenni akarás, csupán megfelelő platformokra, támogatásra és meghívásra van szükségük ahhoz, hogy bekapcsolódjanak a változás előmozdításába. Az ilyen részvételi lehetőségek nemcsak a fiatalok elköteleződését erősítik, de hosszú távon a társadalmi felelősségvállalás alapjait is megerősítik bennük.  

„A Fenntarthatósági Témahét egy Kárpát-medencei léptékű szemléletformálási projekthét, amikor számos online offline program és esemény várja a diákokat, akik többet szeretnének tudni az éghajlatváltozás összefüggéseiről és hatásairól. Ezek az ismeretterjesztő programok és foglalkozások abban segítenek, hogy minden gyerek és felnőtt megértse: számít, amit tesz, és ő maga is lehet a változás része. Az idei, 10. jubileumi Fenntarthatósági Témahét mérföldkő volt a programsorozat történetében. Rekordszámú intézmény kapcsolódott be: 1.965 iskola – köztük 96 határon túli –, és közel 416.000 diák vett részt aktívan a szemléletformáló tevékenységekben. A Fenntarthatósági Témahét eredményességét a kutatás is megerősítette: a programon részt vett diákok felkészültebbek és ezért tettrekészebbek a társaiknál. A program célja az ismeretek bővítése és a megszerzett tudás átfordítása a mindennapok döntéseibe és cselekedeteibe. – mondta Matolcsy Miklós, a Fenntarthatósági Témahét szervezője, az Alapértékek Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.