Ezekkel a bemutatókkal várják a közönséget a budapesti színházak

2025.10.09. 21:01 KultúrZone
Freepik
Freepik

Októberben új lendületet kap a színházi és táncélet: a budapesti társulatok egymás után mutatják be friss alkotásaikat. A hónap egyszerre kínál klasszikusokra épülő új értelmezéseket és kortárs művek inspirálta esteket.

Az Operaház balettegyüttese három emlékezetes koreográfiát állít egy színpadra, a Katona József Színházban ifj. Vidnyánszky Attila különleges Hamlet-változatot rendez, míg a Nemzeti Színház Voltaire híres regényét gondolja tovább. Az őszi repertoár egyszerre játékos, elgondolkodtató és látványos – a sokféle formát végül ugyanaz a kérdés köti össze: mit jelent ma a színpadon embernek lenni.

Fal, kaktuszok és elfojtott szenvedély – a Magyar Nemzeti Balett új estje

A Magyar Nemzeti Balett három kultikus kortárs darabbal indítja őszi évadát. Keserédes komédiák címmel Johan Inger Walking Mad, Alexander Ekman Cacti és Hans van Manen 5 tangó című koreográfiája kerül egy estére az Eiffel Műhelyház és az Operaház színpadára, 2025. október 11. és 19. között, mindössze négy alkalommal.

Johan Inger Walking Mad című, Ravel Bolerójára készült munkája egy ajtókkal teli mozgatható fal köré szervezett szenvedélyes jelenetsor, amely férfi-nő viszonyok hullámzását járja körül.
Alexander Ekman Cacti című darabja a kortárs tánc világát tükrözi vissza humorral és öniróniával – fehér emelvényekre zárt táncosai, kaktuszaikkal együtt, magát a táncművészetet vizsgálják szellemesen.

Hans van Manen 5 tangója pedig a klasszikus balett fegyelméből és a tangó elfojtott szenvedélyéből épít érzéki koreográfiai etűdöket, Astor Piazzolla zenéjére.

A három mű együtt a modern balett sokszínűségét mutatja meg – a humortól az érzelmi mélységig, a groteszktől a vágyig.

némacsend – Hamlet után a Katona József Színházban

Október 11-én a Katona József Színházban bemutatásra kerül ifj. Vidnyánszky Attila új rendezése, a némacsend (Shakespeare Hamletje után), amely személyes, szabad feldolgozása a klasszikus történetnek.

A rendező szerint Hamlet végtelen és kimeríthetetlen: minden korszak, minden alkotó újra és újra szembenéz vele. Ezúttal nem a királyfi, nem Claudius vagy Ophelia áll középpontban, hanem „ami köztük van: némacsend”. A produkció nem követi a klasszikus szöveg logikáját, inkább közös alkotói folyamatból születik meg, amelyben a társulat saját viszonyát keresi a Hamlet-mítoszhoz.

Candide, vagy a radikális optimizmus – Voltaire a Nemzeti Színházban

Mit keres az ember a világban, és mi az ő létezésének értelme? – teszik fel a kérdést Aleksandar Popovski új rendezésének szereplői a Nemzeti Színház Nagyszínpadán.
A Candide, vagy a radikális optimizmus című előadás Voltaire örökérvényű regényét értelmezi újra – az optimizmus, a hit és a kétely határán egyensúlyozva.

Popovski, a Mester és Margarita és a Don Juan sikeres rendezései után, ezúttal is a filozófiai kérdéseket keveri zenés, groteszk és játékos színházi formákkal. Az előadás nem kínál kész válaszokat, inkább arra hívja a nézőt, hogy maga is számot vessen saját hitével, illúzióival és a világba vetett bizalmával.

Voltaire ironikus, de mélyen emberi története ma is éppoly aktuális, mint a 18. században – talán még inkább.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Nemzeti Színház (@nemzetiszinhaz)