„Minden no-budget film kísérlet” – Fliegauf Bence a Jimmy Jaguárról

Fliegauf Bence új filmje, a Jimmy Jaguár nemcsak Karlovy Vary versenyprogramjába kapott meghívást, hanem a magyar mozikban is látható lesz 2025 őszétől.
A misztikus bűntörténet a dokumentum és a vízió határán mozog, benne egy démon szállja meg a szereplőket – vagy talán csak a képzeletük. A rendezővel az elle.hu készített interjút.
Egy gyerekkori találkozásból lett film
Fliegauf számára a történet gyerekkori élményből nőtt ki. „Ha egy ötlet nem hagy nyugodni, ha vissza-visszatér, az nekem erős jel, hogy foglalkoznom kell vele. Gyerekkorom óta bennem élt az emlék: soha nem felejtem el a zsannai gázkitörést” – idézi fel. A játszótéren találkozott egy tűzoltóval, aki a katasztrófa során víziókat látott. „A tűzben megjelent neki egy démon, akit Jimmy Jaguárnak nevezett, mert emlékeztette egy halandzsa-versikére. Teljesen elképesztett; az a tény, hogy vele beszélgetek, és hogy a mondókát énekelem, megmaradt. Most, mintha kinyílt volna egy szelence, újra feléledtek ezek a benyomások – ebből lett a film.”
Valóság vagy psziché?
A film középpontjában egy bosszúálló démon áll, aki embereket száll meg. „Ebben a high conceptben azt tartom izgalmasnak, hogy valakinek lehet teljesen őszinte megélése: őt megszállta egy entitás – démon, angyal, ez végül is mindegy. Ha erről sokat beszél, egy másik akár elkezdheti kamuzni, hogy vele is ez történt. Bizonyos értelemben erről szól az intézményesített vallás is.”
Fotó: Osváth Judit
Az áldokumentum formátum és a kísérlet
A rendező tudatosan választotta az áldokumentum formát. „Az áldokumentumfilmet valahogy mindenki szereti; mégis kevés készül belőle. Nem volt pénzünk, és akkor jól jön ez a módszer: jól illeszkedett az alacsony költségvetéshez. Szerintem kimondható: minden no-budget film egyben kísérleti film. Az enyémek feltétlenül.”
A forgatókönyv is szakaszosan épült: „Mini stábbal forgattunk, levontuk a tanulságokat, és csak utána írtuk tovább. Ebből származik az a néha izgalmas, máskor meg idegesítő káosz, ami a filmben megjelenik. Már közben megértettük, hogy ez egy kócos, szabálytalan film marad. Szalonképtelen valami lett, de olyan erejű színészi alakítások, zenék, atmoszférák jelentek meg benne, amik komoly értékek.”
Amatőrök és profik együtt
Fliegauf visszatérően amatőrökkel is dolgozik. „Csak amatőrökkel el lehet boldogulni, csak profikkal a legkönnyebb, a keveredés pedig a legnehezebb. Ez jót tesz az amatőröknek, de a profiknak sokszor nehéz látni, milyen hiteles tud lenni egy ’nem szakmabeli’. Ritka, hogy valaki így lesz színész, de néha épp így születik karrier – ha nem is egyenes úton.”
Felidézi a Dealer főszereplőjének, Keresztes Feliciánnak a történetét: „Modellkedett és kerékpárboltban dolgozott, amikor elkezdtünk vele próbafelvételeket csinálni. A tanácsomra a gyártásban kezdett dolgozni; először mellettem volt felvételvezető, aztán hirtelen kilőtt, mint rakéta, ma már line producer, Netflix-projektekben dolgozik, százmilliós büdzsékkel.”
Fotó: Jimmy Jaguár werk
Jó és gonosz
A film egyik filozófiai kérdése: maradhat-e jó a jó, ha harcolnia kell a gonosszal. „Nietzsche mondja: aki szörnyeteggel harcol, maga is azzá válhat. Számomra nagyon érdekes, hogy a gonoszság intenciója mindig jónak tekinti magát. Hitler, sorozatgyilkosok, terroristák – mind hisznek valamiben, és elhiszik, hogy nagyobb jó érdekében cselekszenek. Ez persze semmiféle felmentés, de a gonoszság természetrajzához fontos szín.”
Következő lépések
A Jimmy Jaguár pilotnak indult, most pedig sorozatverzió készül belőle. „Fejlesztünk egy sorozatot: szélesebb közönség számára is befogadható, de megőrzi a mélységet. Megvan a szereplőgárda – Balla Eszter, Jakab Juli, Mayer Erik, Sólyom Aliz – és sok mindent hasznosítani tudunk abból, amit a filmben kipróbáltunk. Én végül is szeretek ugródeszka lenni.”